Četvrti razred srednje škole za većinu je učenika vrijeme kada odlučuju čime će se baviti u profesionalnom životu. Uzimajući u obzir sve elemente u toj jednadžbi (osobni interesi i sklonosti, talenti, potrebe tržišta), odabire se studij i kreće s pripremama. Je li komunikologija koja uključuje i odnose s javnošću jedan od izbora?
Kako izgleda posao u PR-u?
Sigurna sam da ste do sada pogledali barem jedan film ili seriju u kojoj je prikazan živopisan PR svijet. U tim je filmovima i serijama obično prikazana cool, ambiciozna, fokusirana i obično lijepa žena koja istovremeno razgovara na telefon i naručuje novo cvijeće za event, pregledava mail i daje znak asistentici da joj hitno donese uzorke poklona koje će darovati gostima. Ili se preseli u Pariz i svaki dan nosi potpuno novu odjeću, a radno joj vrijeme prolazi na ručkovima u skupocjenim restoranima te u druženju s milijunašima u njihovim vilama i privatnim dvorcima. Ako niste ljubitelji ovakvog žanra, onda vam je možda za oko zapeo film o Margaret Thatcher s Meryl Streep u glavnoj ulozi ili Martovske ide s Georgeom Clooneyjem i Ryanom Goslingom, u kojima je prikazano do kojih se detalja pazi prilikom pojavljivanja političara u procesu kandidiranja za izbore. U oba su slučaja opisani zadaci kojima se bave ljudi zaduženi za odnose s javnošću, ali to je samo dio naših zadataka. Da budemo iskreni, posao u PR-u zapravo je iznimno slojevit, zahtjevan i manje glamurozan.
Studiranje PR-a
Našu branšu čine stručnjaci iz različitih područja; od novinara i ekonomista do inženjera i matematičara ili psihologa. Kada sam prije 20 godina kročila u svijet odnosa s javnošću, nije postojala opcija studiranja ovog smjera na fakultetima. Za razliku od tog vremena, oni koji se danas odluče baviti ovim zanimljivim i dinamičnim poslom mogu birati između različitih obrazovnih institucija koje osiguravaju službenu naobrazbu na polju PR-a. Tako fakulteti (primjerice Ekonomski fakultet) i obrazovne ustanove (na primjer VERN) nude studiranje odnosa s javnošću, pa i poslijediplomske specijalističke studije iz područja odnosa s javnošću (npr. Fakultet političkih znanosti). Ovdje moram naglasiti – završeno formalno obrazovanje tek je dobar temelj za početak bavljenja PR-om, a razvijanje kvalitetne karijere u odnosima s javnošću znači neprekidno usavršavanje znanja i kompetencija. Jednostavno govoreći – dobar PR-ovac nikada se ne prestaje educirati.
Tko bi se trebao baviti odnosima s javnošću?
Kako sam napomenula, završen studij tek je prvi korak kojim otvarate vrata bavljenja odnosima s javnošću, a zatim slijedi cijeli niz kompetencija. Neke od njih su dobro poznavanje opće kulture, interes za događaje u zemlji i svijetu (pri čemu mislim na gotovo sva područja – od gospodarstva i politike do kulture, sporta i showbizza). Potrebna je velika doza elokventnosti, kao i vješte verbalne i neverbalne komunikacije, a poželjni su i ekstrovertiranost te poznavanje tehnika prezentiranja i persuazije (oblik komunikacije u kojem se racionalnim sredstvima nastoji djelovati na prosudbe, stavove, vjerovanja ili djelovanje pojedinca). Naravno, pratiti i razumjeti trendove u industriji, kao i kontinuirano razvijati znanja u području digitalne komunikacije, također je neizostavno.
Možda zvuči zahtjevno, ali…
Jednom kada kročite u svijet PR-a, svidjet će vam se mnogo toga jer u ovom poslu nema rutine i svaki je dan drugačiji. Riječ je o veoma dinamičnom poslu i industriji u kojoj se neprekidno nešto događa. Ovo je profesija u kojoj ćete upoznati jako puno ljudi svih zvanja i struka, a bit ćete u prilici biti na mjestima i događajima koji nisu otvoreni za sve. Ipak valja imati na umu da vas čeka puno rada i truda, puno odricanja i posvećenosti istraživanju te da je onaj glamurozni dio samo jagoda na vrhu torte.
Razmišljate o poslu u PR agenciji?
Rado ćemo čuti vaša pitanja ili nedoumice; zapratite nas na našem Instagram profilu i pitajte sve što vas zanima. A ako ste već završili studij i čini vam se da je ovaj tekst pisan baš za vas – javite nam se otvorenom molbom, možda mjesto u našem Mentorskom programu čeka baš vas!
Marina Bolanča, mr. oec., direktorica Abecede komunikacije